Direktlänk till inlägg 8 januari 2016

Årets målsättning - mer självförsörjande och miljövänlig

Av lantpionen - 8 januari 2016 08:22

Men hur uppnår man miljövänlighetsmålet när man har några mil till jobbet och det inte finns buss eller tåg? I byn som ligger bara en mil bort finns det ju aldrig några lediga jobb   

Jobba hemifrån då, med nåt vettigt och seriöst tack! Men vart finns det såna jobb? Alla tips är välkomna!


Jag tänker att vi gör nån liten nytta för miljön genom att handla så lokalproducerat som möjligt och välja miljövänliga rengöringsprodukter samt såklart att inte åka bil i onödan. Flyger gör vi aldrig, det var flera år sedan sist! Har tilläggsisolerat vinden och byte till bättre fönster i huset är påbörjat. Självförsörjande på spån och ved är vi redan. Fåren ger lamm som blir mat. Ullen ska jag lära mig att ta tillvara bättre också. Hönsen och till viss del hundarna och kaninerna äter hushållsavfall, så mat slängs i väldigt liten utsträckning. Sopsorterar självklart!

Men det är det där bilåkandet till jobbet... Tänk om man kunde sadla på hästen och rida till jobbet  


Tack vare hönsen är vi självförsörjande på ägg åtminstone, och de vill gärna ruva så frågan är om det kanske ska bli kycklingar i hönsgården i vår? Men sen då? Ska vi utöka flocken eller ska kycklingarna bli mat? Fast det där med att plocka fågel låter faktiskt inget vidare tycker jag. Och tidsödande! Fast man kan flå också har jag hört. Tål att undersökas!


Odlingen ska utökas lite i vår tänker jag mig, ska försöka locka hem en bekant som är duktig på odling. Hon kan säkert ge bra tips om vart vi har bäst jord för odling. Med 8 ha mark tycker man att det inte borde vara ett problem att hitta bra odlingsytor. MEN mycket är hagar till får och hästar, några hektar står det fortfarande skog på och vissa ytor är det bara sten på. Sen ska det vara praktiskt också, ytan behöver vattnas under torra dagar till exempel. 

Ja, det är långt kvar. Men på lunchen blir det en sväng till bibblan för inspiration och antagligen leder det också till en ännu större längtan till våren!

Ha en bra dag, idag är det gofika på jobbet   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lantpionen - 3 augusti 2019 12:54


Ska läsa igenom mina tidigare inlägg och komma med en uppdatering kring allt som hänt sedan sist inom kort. Lite bilder också kanske? Idag har vi i alla fall försvårat för Mickel räv att ta sig in i hönsgården. Med tanke på att hönshuset omgärdas a...

Av lantpionen - 6 april 2016 08:45

Nu har den sista tackan fått sina två lamm, tyvärr anser hon att hon bara har fått ett lamm och stöter bort det andra helt    Vi har försökt allt, men det gick bara inte. Så nu har vi fått vårt första flasklamm. En otroligt söt liten tacka som börj...

Av lantpionen - 30 mars 2016 09:11

Nu är det över en månad sedan jag skrev i bloggen, det är svårt att komma in i rutinen att blogga när man är ovan Hursomhelst – nu har nästan alla våra lamm kommit, bara en olammad tacka kvar. Man kan se att hon börjat sätta juver, så det är v...

Av lantpionen - 18 februari 2016 13:09

Nu ser man tydligt på våra tackor att lamningen närmar sig! Runda goa magar och mjölkfyllda juver    Sen är ju frågan hur nära det är... helst vill man vara där och titta till dem mest hela tiden! Att vara med vid själva födelsen är en väldigt fin ...

Av lantpionen - 17 januari 2016 22:00

...man inte skriker, springer ut och slänger igen stalldörren när man möter en skogsmus i hästboxen.   Jag gillar fortfarande inte möss, och råttor är verkligen göräckliga! Jag har aldrig stött på någon råtta här och faktiskt inte alls ofta möss ...

Skapa flashcards