Direktlänk till inlägg 11 januari 2016

Så var det måndag igen

Av lantpionen - 11 januari 2016 08:58

”Och vad hände med helgen” undrar du kanske då? Jo, jag har haft helg jag också. Det innebär 100 % fokus på familj, hem och djur för min del. Betyder det att hela familjen alltid är samlad och att allt är idyll? Njae, det skulle jag inte påstå förstås! Vi har små och stora bekymmer som alla andra, men vi är väldigt hemmakära, både vuxna och barn faktiskt!

Det är skönt att det blivit ljusare och visst är det vackert med snötyngda granar. MEN sådär himla praktiskt är det inte. Hundar och barn är glada, och när man ser dem busa runt i allt det vita så glömmer man det jobbiga med snön för en stund.

Och nu är det klart mildare väder, kanske blir det kramsnö idag? Då ska jag nog faktiskt ta göra en snölykta vid garaget när jag kommer hem från jobbet. En sak jag definitivt ska göra är att storstäda hönshuset! Nu när vi haft så himla kallt så går det inte att skrapa rent spillningsskivan under sittpinnarna. Den värmelampa som sitter vid sittpinnarna sprider inte tillräckligt med värme för att undvika att spillningen fryser fast. Vi har spån och halm på golvet som isolering och värmeplatta till vattnet samt värmelampa vid redena, så hönsen går det ingen nöd på. Men som sagt städningen blir eftersatt när det är många kallgrader flera dagar i rad. Det går inte att göra vissa moment när man är påpälsad som en Michelingumma heller så det är bara det viktigaste som blivit gjort.

Julen är helt bortstädad också, fast tjugondagKnut inte varit ännu! Men hellre lite för tidigt än att vänta till nästa helg. Vardagar efter jobbet hinner jag inte med sånt känner jag. Det räcker så bra med alla vanliga måsten och småplocket.

Min medryttare och jag tog ut hästarna en sväng i lördags. Vilken härlig dag det var! Solen sken och det gnistrade vackert. Storan var inte förtjust i att det ramlade snö från träden, men tack och lov är hon ingen sken-häst- 3-4 galoppsprång och sen kommer hon in i den vanliga lunken. Fast hon är helt klart mer en körhäst än en ridhäst. Då är hon stabil och hoppar inte ens till när snön ramlar mitt mellan öronen på henne! Lillan var tryggheten själv som vanligt, den damen skrämmer man inte så lätt Det är en dam helt i min smak!

Slut på fikarast, åter till arbetet!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lantpionen - 3 augusti 2019 12:54


Ska läsa igenom mina tidigare inlägg och komma med en uppdatering kring allt som hänt sedan sist inom kort. Lite bilder också kanske? Idag har vi i alla fall försvårat för Mickel räv att ta sig in i hönsgården. Med tanke på att hönshuset omgärdas a...

Av lantpionen - 6 april 2016 08:45

Nu har den sista tackan fått sina två lamm, tyvärr anser hon att hon bara har fått ett lamm och stöter bort det andra helt    Vi har försökt allt, men det gick bara inte. Så nu har vi fått vårt första flasklamm. En otroligt söt liten tacka som börj...

Av lantpionen - 30 mars 2016 09:11

Nu är det över en månad sedan jag skrev i bloggen, det är svårt att komma in i rutinen att blogga när man är ovan Hursomhelst – nu har nästan alla våra lamm kommit, bara en olammad tacka kvar. Man kan se att hon börjat sätta juver, så det är v...

Av lantpionen - 18 februari 2016 13:09

Nu ser man tydligt på våra tackor att lamningen närmar sig! Runda goa magar och mjölkfyllda juver    Sen är ju frågan hur nära det är... helst vill man vara där och titta till dem mest hela tiden! Att vara med vid själva födelsen är en väldigt fin ...

Av lantpionen - 17 januari 2016 22:00

...man inte skriker, springer ut och slänger igen stalldörren när man möter en skogsmus i hästboxen.   Jag gillar fortfarande inte möss, och råttor är verkligen göräckliga! Jag har aldrig stött på någon råtta här och faktiskt inte alls ofta möss ...

Skapa flashcards