Direktlänk till inlägg 18 februari 2016

Det närmar sig!

Av lantpionen - 18 februari 2016 13:09

Nu ser man tydligt på våra tackor att lamningen närmar sig! Runda goa magar och mjölkfyllda juver   

Sen är ju frågan hur nära det är... helst vill man vara där och titta till dem mest hela tiden! Att vara med vid själva födelsen är en väldigt fin upplevelse. De är ju helt ljuvliga, det där söta bräkandet som smålammen ger ifrån sig, det fantastiska i att de kan stå upp så snabbt, att instinkten att hitta maten finns där så direkt... faschinerande. Det märks att jag ser fram emot det va?  


Men sen vet man ju aldrig hur det går, måste vara beredd på att någon behöver hjälp eller att någon inte klarar sig. Det är baksidan på myntet. Tur att det finns lamningskurser så att man kan göra så mycket som möjligt för att hjälpa till. Det är alltid ett ansvar man tar på sig när man skaffar djur, att sköta dem rätt. Läsa på, gå kurser om det finns och ta kontakt med någon mer erfaren som vill dela med sig av sin kunskap. Det är guld värt! En vacker dag kanske jag kan så mycket och har skaffat mig så mycket erfarenhet att jag kan fungera som mentor till någon nybliven fårägare? Det skulle vara riktigt kul. Jag gillar ju att dela med mig av vad jag kan!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lantpionen - 3 augusti 2019 12:54


Ska läsa igenom mina tidigare inlägg och komma med en uppdatering kring allt som hänt sedan sist inom kort. Lite bilder också kanske? Idag har vi i alla fall försvårat för Mickel räv att ta sig in i hönsgården. Med tanke på att hönshuset omgärdas a...

Av lantpionen - 6 april 2016 08:45

Nu har den sista tackan fått sina två lamm, tyvärr anser hon att hon bara har fått ett lamm och stöter bort det andra helt    Vi har försökt allt, men det gick bara inte. Så nu har vi fått vårt första flasklamm. En otroligt söt liten tacka som börj...

Av lantpionen - 30 mars 2016 09:11

Nu är det över en månad sedan jag skrev i bloggen, det är svårt att komma in i rutinen att blogga när man är ovan Hursomhelst – nu har nästan alla våra lamm kommit, bara en olammad tacka kvar. Man kan se att hon börjat sätta juver, så det är v...

Av lantpionen - 17 januari 2016 22:00

...man inte skriker, springer ut och slänger igen stalldörren när man möter en skogsmus i hästboxen.   Jag gillar fortfarande inte möss, och råttor är verkligen göräckliga! Jag har aldrig stött på någon råtta här och faktiskt inte alls ofta möss ...

Av lantpionen - 14 januari 2016 08:01

När jag berättar om hur vi lever så är det många som säger ”Åh, det vore väl drömmen det! En gård på landet med lite djur. SÅ skulle jag vilja leva”. Visst, många säger så för att de vet att de ser Bullerbynidyllen, men förstår att det ...

Skapa flashcards