Alla inlägg den 13 januari 2016

Av lantpionen - 13 januari 2016 13:22

Jaha, ska man börja ett sundare liv också då? Såhär efter stora matorgiehelgerna behövs det, fast jag ger aldrig nyårslöften.

Men har jag rört mig för lite i förhållande till födointag under en längre period och det märks tydligt  


Så vad gör man då? Ja, ägg kan man äta mycket av. Det är gott, nyttigt och gratis för min del. Eller vaddå gratis förresten! Jag var och köpte hönsfoder till gänget igår och det fick jag snällt betala för   


Uppvärmning av hönshuset och belysning behövs också, el är inte gratis heller. Som förstaårshönsägare behövde vi också investera i hönsnät till hönsgården och bärnät till taket. Visst kan man ha dem gå fritt, men jag litar inte helt på vår ena hund, och definitivt inte på höken som brukar cirkla över vår gård eller på Mickel räv som lämnar sina tydliga avtryck nu i vinterlandskapet. Hen har tydligen bestämt att vår gård ligger på hans revir, och mina höns ska inte bli rävmat!

Lamm är också gott och nyttigt, men knappast heller gratis även om vi inte köper köttet. Stängselstolpar, tråd, el till stängslet kostar. Likaså hö och kraftfoder och el för belysning i fårhuset. Men här går vi faktiskt ganska exakt jämnt upp för 2015 tack vare att vi sålt både livdjur och kött.


Fast oavsett om det blir billigare eller inte så tycker i alla fall jag att det är ovärderligt att veta att den mat jag äter är framtagen på ett bra sätt, att de djur som bidragit har blivit väl omhändertagna och levt stressfritt från början till slut. Och vi får toppenfint gödsel till våra odlingar från våra fina djur. Dessutom visar mycket forskning på att vi människor mår väldigt bra av att få umgås med djur  


Näe, det får ta och bli vår så att jag kan jobba hårdare ute med stängsling, vedhantering och allt annat som hör vårbruket till. Då kanske jag slipper leta bantningstips  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards